Afgelopen weken hebben we nog weinig publiciteit gezien over ons experiment met gratis OV voor 65+’ers. Wel hangen er nu posters bij o.a. huisartsen, maar na de enkele melding in het Torentje in december zou een herhalingsrecept dáár ook op z’n plaats zijn!
Proefondervindelijk hebben wij door mystery guests vast laten stellen dat het ook nog allerminst stormloopt met passagiers. Uit steekproefsgewijze navraag bij de doelgroep blijken de meeste mensen dan ook niet van dit experiment op de hoogte te zijn. Mensen uit de doelgroep zijn echter wél enthousiast over de faciliteit, zowel buspassagiers als niet-busreizigers. Die geven verder aan slecht op de hoogte te zijn van bustijden en –routes.
Bovendien ontvangen wij (n.a.v ónze publiciteit) veel klachten van ouderen over de klantonvriendelijke benadering van de buschauffeurs. Die zouden weigeren om uit hun stoel te komen en ouderen (al dan niet met rollator) te helpen instappen. Wij regelen gratis OV en dan kan de doelgroep er om deze reden geen gebruik van maken. Een absoluut onacceptabele zaak!!
Wij hebben geconstateerd dat medio februari, op de helft van de proefperiode, kaartje nummer 900 werd uitgegeven. Geëxtrapoleerd over de hele periode zou dat dus 1800 kaartjes, zeg – met wat extra publiciteit - ongeveer 2000 kaartjes betekenen. In een heel jaar zouden ca. 8000 kaartjes ‘verkocht’ kunnen worden.
De kosten, oftewel tevens de gederfde inkomsten voor de vervoerder, van 2000 kaartjes bedragen € 1200 (normaal tarief 60 cent, op basis 15-strippenkaart met reductie, en 2 strippen per stadsrit). In een heel jaar bedraagt de inkomstenderving dus € 4800.
Gezien het beschikbare budget voor dit experiment van € 25.000 kunnen we hiermee dus ruim 5 jaar (!!!) vooruit.
De fractie GroenLinks heeft daarom de volgende vragen aan de wethouder:
1. bent u bereid extra inzet op marketing-communicatie te plegen om mensen uit de doelgroep:
a. te informeren over het Gratis OV
b. te informeren over de reismogelijkheden per bus
2. het experiment te verlengen minimaal gedurende het kalenderjaar 2007 – gezien de kostenberekening en het budget lijkt hierin weinig risico besloten!
3. de raad op een aantal momenten te informeren over bekendheid en gebruik
4. bent u bekend met de klachten over de klantonvriendelijke houding van de buschauffeurs , en hoe gaat u hierop actie ondernemen?
In het verlengde van vraag 1 bepleiten wij minimaal regelmatige berichtgeving in het Torentje.
Wij zullen deze vragen ook in het openbaar aan u voorleggen tijdens de raadsvergadering van 22 februari a.s.
Fractie GroenLinks,
Rolien van de Belt
fractievoorzitter