Fractievoorzitter Gerard Fidom van de afdeling Hoogeveen is blij dat hun motie zo breed werd gedragen. "Eerst waren er wel vraagtekens, vooral bij de andere stations, die behalve Assen geen van allen de Intercity-status hebben", aldus Fidom. "Maar dat ligt inmiddels wat genuanceerder. Meppel heeft al een goede bediening omdat naast de Groningse treinen ook die uit Leeuwarden daar stoppen".
Staatssecretaris Mansveld (her-)opende de discussie door te stellen dat vanaf 2017 er weer met NS over de dienstregeling onderhandeld wordt. Gedeputeerde Brink gaf daarna in een interview met TV Drenthe aan dat hij vindt dat een Intecitystop in Hoogeveen opnieuw onderzocht moet worden, nu er een uitbreiding van spoorcapaciteit is bij Zwolle, waar op dit moment nog een knelpunt ligt.
Dat onderzoek wordt momenteel uitgevoerd door ProRail. GroenLinks gaat ervan uit dat áls er voldoende ruimte in de dienstregeling wordt gevonden, dat Hoogeveen in de toekomst de felbegeerde intercitystatus kan krijgen.
Informatie:
Gerard Fidom
Fractievoorzitter
Tel. 06-21 524 732