GroenLinks Hoogeveen stelt het college van Burgemeester en Wethouders vragen over de onderbreking van de fietsroute langs de Zuidwoldigerweg door de in-/uitrit van de carpoolplaats, bij de nieuwe rotonde. Volgens het plan krijgt de in- en uitrit van de parkeerplaats voorrang op het drukke, in twee richtingen bereden fietspad. 

 

Fractieleider Gerard Fidom vindt het een verkeerde keuze dat de zeer drukke fietsroute voorrang moet verlenen aan de auto's die incidenteel de carpoolplaats, tevens parkeerterrein voor Saluwaku op en afrijden. "Onbegrijpelijk en mogelijk zelfs gevaarlijk", is zijn oordeel. Bovendien is in de Mobiliteitsvisie vastgelegd dat de gemeente juist fietsverkeer wil stimuleren en vaker voorrang wil geven.

Naar verluidt schermt de gemeente met de 'regel' dat fietsers op een rotonde in Hoogeveen altijd voorrang moeten verlenen aan het autoverkeer. Fidom snapt dat best, maar stelt dat op de bewuste plaats fietsers helemaal niet op de rotonde fietsen! De fietsroute loopt daar toevallig langs, maar behalve dat fietsverkeer de parkeerplaatsoprit kruist, maken fietsers helemaal geen gebruik van de rotonde. Bovendien wordt het fietspad in twee richtingen bereden. Dan is een logische voorrangsregeling - in dit geval voor het druk bereden fietspad - extra belangrijk, blijkt ook uit verkeersanalyses en ongevalsstatistieken.