Deze week is de nieuwe NS-dienstregeling ingegaan. Het was even spannend, maar ook het komende jaar stopt de rechtstreekse trein naar Schiphol elk uur op station Hoogeveen. De NS wilde die trein in 2010 al schrappen, maar dat plan ging niet door dankzij een uitgebreide lobby van de Hoogeveense gemeenteraad. Er werden onder meer 10.000 handtekeningen opgehaald. Consumentenorganisaties, de provincie Drenthe en de gehele Tweede Kamer schaarden zich achter het verzet! De komende jaren wordt het écht spannend, omdat dan het spoorboekje van de Hanzelijn wordt vastgesteld.

GroenLinks heeft onlangs, bij het behandelen van de meerjarenbegroting van de gemeente Hoogeveen, een motie ingediend om de lobby nieuw leven in te blazen. Er is immers een nieuwe Tweede Kamer en straks in maart 2011 ook een nieuw provinciebestuur. De bedoeling was om die opnieuw enthousiast te maken voor 'Hoogeveen Intercitystation'. Helaas kreeg de motie slechts steun van de ChristenUnie, SP, D66 en uiteraard GroenLinks zelf. Het komt nu dus aan op de individuele acties van gemeenteraadsleden en de wethouder zelf om opnieuw een breed draagvlak voor een intercitystation in Hoogeveen te verwerven.

Met ingang van deze week kunnen reizigers uit Hoogeveen en wijde omgeving in elk geval nog een jaar via station Hoogeveen binnen 2 uur, zonder overstap naar Schiphol reizen. Het nieuwe P+R terrein biedt extra comfort en gemak voor de mensen die met de auto naar het station komen. De trein vertrekt elk uur op 42 minuten over het hele uur.



GroenLinks Hoogeveen

Gerard Fidom
Ben Buskes