Hoogeveen blij met behoud Schipholtrein
Door de aanhoudende lobby van de Werkgroep Hoogeveen Intercitystation blijft de Schipholtrein voorlopig gehandhaafd! De NS ziet af van de plannen om Hoogeveen alleen aan te doen met 2 stoptreinen. Reden: het ‘geringe maatschappelijke draagvlak’. De argumenten van de Werkgroep, maar vooral de 9000 handtekeningen en de unanieme steun van provinciale Staten en de Tweede Kamer hebben de NS tot dit inzicht gebracht. De huidige dienstregeling, mét Schipholtrein, wordt in principe voortgezet tot 2013. De werkgroep heeft alle argumenten in een Pleitnota nog eens op een rij gezet en aan de NS overhandigd.
De Werkgroep heeft die zogenoemde Pleitnota gemaakt om alle argumenten vóór Hoogeveen Intercitystation nog eens te benadrukken. Zodat de belangen van Hoogeveen in toekomstige onderhandelingen over de dienstregeling helder en duidelijk zijn. Die argumenten zijn:
1. Verwachte reizigersgroei van tenminste 30%
2. Vergroting van het P+R terrein van 200 naar 400 parkeerplaatsen
3. Verbetering van de fietsenstalling van 700 naar 1200 plaatsen
4. Bevolkingsgroei volgens het landelijke gemiddelde
5. Nieuwe arbeidsplaatsen, met te ontwikkelen kantoren in het stationsgebied
6. Regiopoort Hoogeveen, een functie als knooppunt van wegen en spoorwegen
7. Het Verkeersmodel dat aangeeft dat er veel ritten naar Groningen en Zwolle zijn
8. Voor- en natransport dat met onder andere de succesvolle stadsbus goed geregeld is
9. Frequentieverdubbeling, van 2 naar 4 treinen per uur per richting
10. Extra marketing waarmee al deze plussen nog eens goed kunnen worden aangeprezen
De NS blijft ondertussen in onderhandeling met de provincies Groningen en Drenthe over de komende dienstregelingen. De provincies willen namelijk wél graag de extra trein die de NS van plan was in te zetten op het traject Zwolle – Groningen. Dan zouden er twee stoptreinen zijn en twee intercity’s. De ene naar Den Haag en de andere naar Schiphol. Twistpunt is of die dan moeten stoppen in Hoogeveen. De NS zegt “nee”, de provincies zeggen: “alleen de Schipholtrein”.
In de Pleitnota onderstreept de Werkgroep de voordelen en de kansen om juist wél met beide intercity’s in Hoogeveen te stoppen! Volgens de Werkgroep is een substantiële extra groei van het treinverkeer van en naar Hoogeveen mogelijk. De NS en de provincies worden uitgedaagd om dit bijvoorbeeld een jaar lang uit te proberen.
Informatie:
Ben Buskes