Naar aanleiding van het besluit om de gymzaal in Park Dwingeland te slopen en de sportvoorziening toe te voegen als onderdeel van het activiteitencentrum Bentinckspark hebben we de volgende vragen:

 1. In uw besluit staat dat de commissie Ruimtelijke Kwaliteit en Cultuurhistorie u geadviseerd heeft om de gymzaal te behouden als provinciaal monument.  De commissie schrijft o.a. “ De schade aan het interieur doet geen afbreuk aan het monument”.  Verder schrijft de commissie “De typologische en cultuurhistorische waarde als naoorlogs gymnastiekgebouw is wegens het behoud van de buitengevels en de kozijnen overeind gebleven”.  De commissie acht de schade goed te herstellen.  Ook de stedebouwkundige waarde van het gebouw en de zeldzaamheid zijn niet  door de brand aangetast aldus de commissie.

In uw besluit schrijft u ook over de gelden die vrijkomen uit de verzekering.  Daarom aan u de vraag of deze gelden niet voldoende zijn om herstel te kunnen betalen ?  Kunt u dit ook nader toelichten ?

Ook missen we in  uw besluit uw inhoudelijke  overwegingen en visie  m.b.t.  cultuur-historische argumenten van de commissie. Graag alsnog.

 

2. We lezen in uw besluit  over uw wens tot clustering als hoofdmotief  voor uw besluit, daarnaast noemt u ook de ontwikkeling van het park Dwingeland als reden van uw besluit.  Ook lezen we dat u de betrokken scholen en verenigingen gaat informeren.  

Wij missen een onderwijskundige toelichting in uw besluit en vernemen die graag alsnog.  Wat zijn de gevolgen voor het onderwijs ? Heeft u voorafgaande aan uw  besluit overleg gevoerd met de betrokken scholen en sportverenigingen en wat is hun visie ? Zelf hebben we contact gezocht met de betreffende ambtenaar en scholen maar gezien de vakantie is dit vooralsnog niet gelukt.

 

3 Ook is er op korte termijn  volgens u een gebrek aan perspectief voor een nieuwe herstelde gymzaal omdat die niet goed bereikbaar zou zijn.  Graag een nadere toelichting.

 

4. Gelet op het bovenstaande vragen we u om vooralsnog geen onomkeerbare handelingen te verrichten.