PERSBERICHT VAN DE GEMEENTERAAD VAN HOOGEVEEN

Hoogeveen 24 juni 2009

TWEEDE KAMER BLIJFT STRIJDEN VOOR BEHOUD SCHIPHOLTREIN

Gisteren werd het rapport van het buro Booz&co openbaar. Dat rapport werd opgesteld in opdracht van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Hij en de Tweede kamer wilden weten of ook in de toekomst Intercity's kunnen blijven stoppen in Hoogeveen.
Het rapport bevestigt in grote lijnen de first opinion van NS.  De NS zegt in een begeleidend schrijven dat de NS een voorkeur blijft houden voor haar eigen voorstel ( Hoogeveen krijgt geen IC stops) maar wil bij het ontbreken van de benodigde maatschappelijke ondersteuning de huidige dienstregeling blijven uitvoeren. NS zegt verder dat er voor 26 juni er uitsluitsel moet zijn over de te rijden dienstregeling.

Vandaag stond er een Algemeen Overleg (AO) van de kamercommissie voor verkeer en waterstaat op de agenda. Jan Mastwijk (CDA) heeft daar met zijn collega's gesproken over de kwestie Hoogeveen. Afgesproken werd om de zaak a.s. woensdag in de commissie te bespreken. Dan moet
ook het onderzoek door het Buro Mobycon in opdracht van de gemeenteraad van Hoogeveen zijn afgerond.

Commentaar vanuit Hoogeveen:

Booz&co bevestigen dat het door de NS toegepaste modelonderzoek voor Hoogeveen minder reizigers oplevert dan in het voorstel van de NS.  Wij bestrijden die conclusie niet maar zeggen dat de onderzoeksmethodiek niet correct is. Daardoor is de uitkomst in het onderzoek voor Hoogeveen negatief.  Uitleg Gerard.
Ook gaat Booz&co net als de NS er vanuit dat een IC-stop te Hoogeveen meerdere minuten gaat kosten terwijl uit ons rapport blijkt dat een IC-stop te Hoogeveen slechts 1 minuut duurt. Dat komt omdat er ter hoogte van Hoogeveen vanwege een bocht reeds een snelheidsbeperking bestaat. Doordat er slechts 1 minuut oponthoud is in Hoogeveen zijn de uitkomsten m.b.t. aantallen extra reizigers veel gunstiger voor Hoogeveen dan NS  beweerd. Het rapport wordt momenteel opgestelt door het Buro Mobycon in Zwolle en verschijnt een dezer dagen.
Als volkvertegenwoordigers zijn we niet blij dat we slechts 3 dagen de tijd krijgen te reageren op het rapport van Booz&co en om in samenspraak met kamer, minister en de NS  tot een goede oplossing te komen. Ons eigen rapport toont aan dat de NS goede commerciele perspectieven heeft bij het benoemen van Hoogeveen als IC station.


Informatie : Rolien van de Belt, fractievoorzitter GroenLinks Hoogeveen, tel. 06-22133337