De Wet Open Overheid is in de Tweede Kamer aangenomen, maar de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) voert een actieve lobby om deze wet in de Eerste Kamer tegen te houden. D66 Hoogeveen en GroenLinks hebben hierover vragen over gesteld aan het College. Fractievoorzitter Peter Scheffers: “D66 Hoogeveen wil dat er meer transparantie komt over gemeentelijke informatie. Zo kunnen Hoogeveners beter achterhalen wat de gemeente met informatie over hen en hun belastinggeld doet.”

Tweede Kamer
Op dinsdag 19 april nam de Tweede Kamer de initiatiefwet Wet Open Overheid aan van de Kamerleden Linda Voortman (GroenLinks) en Steven van Weyenberg (D66). Op basis van deze wet krijgen burgers, journalisten en onderzoekers meer toegang tot informatie van de overheid. Daarnaast gaan overheden meer informatie uit zichzelf openbaar maken. Bovendien wordt het indienen van Wob-verzoeken voor financieel gewin een halt toegeroepen. De Wet Open Overheid moet in de plaats komen van de Wet Openbaar Bestuur.

Openbaarheid essentieel in vrije samenleving
In Vrij Nederland valt te lezen dat onder andere de VNG namens Nederlandse gemeenten, zoals Hoogeveen, een flinke lobby voerde tegen de Wet Open Overheid. Ook is de VNG van plan om actief bij de Eerste Kamer te lobbyen tegen het wetsvoorstel. Dat verbaast GroenLinks en D66: openbaarheid en transparantie is een wezenlijk onderdeel van onze democratie en essentieel in een vrije samenleving. GroenLinks fractievoorzitter Gerard Fidom: “Het is onwenselijk dat de VNG, waar ook Hoogeveen bij is aangesloten, nu lobbyt tegen het invoeren van deze wet.”

Invoering Wet Open Overheid
Naar aanleiding van de berichtgeving in Vrij Nederland stellen D66 en GroenLinks vragen aan het College over deze gang van zaken. Peter Scheffers: “Ik heb samen met Gerard Fidom van GroenLinks deze vragen opgesteld. Allereerst willen wij weten wat het College vindt van de Wet Open Overheid. Als het College er positief tegenover staat, wat ik mag hopen, dan willen wij hen vragen of zij de Eerste Kamer leden op de hoogte willen stellen van hun standpunt en tevens de VNG verzoeken niet namens de gemeente Hoogeveen te lobbyen. Verder willen wij dat als de Wet Open Overheid is aangenomen in de Eerste Kamer de gemeente voortvarend met de invoering van de wet aan de slag gaat”.