Dienstregeling NS laat zien dat er een ochtendintercity wordt geschrapt en als klap op de vuurpijl verdwijnt ook nog eens de treinvervangende snelbus QLiner tussen Hoogeveen en Emmen.

GroenLinks tegen schrappen treinen en bussen

 

In 2012 lijkt Hoogeveen beroofd te worden van de ochtend-intercity naar Zwolle en de Randstad, én ook de QLiner (bus) naar Emmen verdwijnt. GroenLinks pleit juist voor beter openbaar vervoer en wil opheldering van de wethouder over dit plan.

 

In de dienstregeling van de NS verdwijnt per medio december van dit jaar de enige ‘echte’ intercity, van Groningen via Assen en Hoogeveen naar Zwolle, Utrecht en met eindbestemming Den Haag. Om 6.18 uur stopt die nu in Hoogeveen, tussen de treinen van 5.42 en 6.42 uur in. Er komt geen andere trein voor in de plaats.

De Q-Liner 327, die tussen Hoogeveen en Emmen over de snelweg rijdt, verdwijnt in z’n geheel uit de dienstregeling. Deze ‘treinvervangende bus’ is een aanvulling op de ‘langzame’ bus die binnendoor rijdt en onderweg een aantal dorpen aandoet. Deze lijnen vallen onder verantwoording van het OV-Bureau Groningen - Drenthe in Assen.

 

GroenLinks vindt dat de bereikbaarheid van Hoogeveen per openbaar vervoer hierdoor achteruit gaat. In de raadsvergadering van 3 november vraagt ze verkeerswethouder Eerenstein om opheldering, en zal aandringen op actie voor behoud van trein en bus.

 

 

 

informatie:

 

Gerard Fidom

fractievoorzitter GroenLinks Hoogeveen

06-21 524 732