P E R S B E R I C H T – GroenLinks Hoogeveen namens gemeenteraad, 26 juli 2011
Op initiatief van de gemeenteraad van Hoogeveen hebben verschillende fracties kamervragen gesteld aan verkeersminister Schultz-Van Haegen. De vragen gaan over Hoogeveen Intercitystation in de nieuwe NS-dienstregeling, en met name het standpunt hierover van de minister.

 

De discussie rondom Hoogeveen Intercitystation is weer actueel vanwege twee nieuwe  ontwikkelingen. Eerst hadden de gedeputeerden van de provincies Drenthe en Groningen en de burgemeesters van Assen en Groningen een brief aan minister Schultz én de NS gestuurd, met het verzoek om het 4-treinen systeem op de lijn Zwolle – Groningen in te voeren. Hoogeveen zou dan verdwijnen als intercitystop. Maar als reactie daarop hebben provinciale Staten van Drenthe unaniem een motie aangenomen die aandrong op nader overleg over juist het handhaven van de intercitystop(s) te Hoogeveen.

 

De vorige verkeersminister stelde zich – net als de NS zelf –  op het standpunt dat een nieuwe dienstregeling alleen ingevoerd kan worden als er voldoende draagvlak voor is. Bovendien is er toen – ook unaniem – de motie Mastwijk-Van Gent in de Tweede kamer aangenomen vóór Hoogeveen intercitystation. De kamervragen die CDA, SP, D66 en GroenLinks* nu stellen gaan over de visie van de huidige verkeersminister hierop, en zijn onder andere bedoeld om de motie vanuit Drenthe te ondersteunen dat er eerst nadrukkelijk gekeken wordt naar het scenario '4-treinen mét Hoogeveen IC-station'.

 

In verband met het zomerreces van de Tweede kamer zal de beantwoording nog enige weken op zich laten wachten.

 

*) Hoewel álle partijen destijds de motie Mastwijk-Van Gent voor Hoogeveen Intercitystation hebben gesteund, zijn de vragen nu door genoemde partijen ingediend omdat de andere wegens het zomerreces niet meer bereikt konden worden.

 

 

 

Bijlage: kamervragen

 

 

Informatie:

 

Ben Buskes

tel. 0528-352239

 

Gerard Fidom

tel. 06-21524732

 

 

 

 

BIJLAGE: Schriftelijke Vragen van de leden Van Gent (GroenLinks), …, aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de bediening van NS station Hoogeveen door intercitytreinen.

 

1.      Kent u de op 13 juli 2011 door de Provinciale Staten van Drenthe aangenomen motie (M 2011-13) over de nieuwe dienstregeling NS 2013 en herinnert u zich de unaniem aangenomen motie Mastwijk / Van Gent (29984, nr. 191 van 2 juli 2009), waarin ervoor gepleit werd Íntercity’s tenminste twee keer per uur een stop te laten maken op NS station Hoogeveen? 1)

 

2.      Is het waar dat NS voornemens is vanaf 2013 de Intercitystops in Hoogeveen te laten vervallen? Zo ja, wat is uw reactie op dat voornemen, in de wetenschap dat de Tweede Kamer, de Provinciale Staten van Drenthe de Gemeenteraden van Hoogeveen, De Wolden en Coevorden, als ook het LOCOV en de regionale consumentenorganisaties, hun duidelijke voorkeur hebben uitgesproken voor het behoud van Intercitystops op NS station Hoogeveen?

 

3.      Is het waar dat het traject Zwolle – Assen met 78 kilometer het langste stuk spoor is zonder IC-station, als ervoor gekozen zou worden IC’s niet meer in Hoogeveen te laten stoppen waardoor de regio Hoogeveen alleen per stoptrein te bereiken is.? Bent u met ons van mening dat het in het kader van regionaal beleid van belang is dat een regio op het Intercitynetwerk is aangesloten om zo en volwaardige verbinding met de Randstad vice versa mogelijk te maken?

 

4.      Bent u bereid uw invloed aan te wenden om het daarheen te leiden dat de NS hun bijzondere rol als publiek bedrijf recht doen door invulling te geven aan de de wens van volksvertegenwoordigers op lokaal, regionaal en landelijke niveau om IC’s een stop te laten maken op NS station Hoogeveen en daarmee de aantrekkelijkheid van de regio te verbeteren en het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren? Zo nee, waarom niet?

 

5.      Is het waar dat het qua vervoers- en aansluitschema’s goed mogelijk lijkt stoptreinen uit Groningen na Zwolle te laten doorrijden als Intercity, waardoor er een rechtstreekse verbinding tussen het Noorden en de Randstad blijft bestaan? Bent u bereid deze optie te laten onderzoeken?

 

 

1) http://www.drenthe.info/dvs/fileadmin/user_upload/kwartaal3_2011/Motie_…