Hoogeveen, 1 juli 2011

Geachte heer Brink,

hierbij verzoeken wij u om het besluit om het NS-plan voor de noordelijke treindienstregeling ongewijzigd te accepteren, te heroverwegen. Dat vragen wij namens de Hoogeveense gemeenteraad. En namens de 10.000 personen die daarvoor hun handtekening op een briefkaart hebben gezet. En u zou daarmee tevens tegemoet komen aan de oproepen van de gemeente Coevorden, de gemeente Hardenberg en de gemeente De Wolden, het Consumentenplatform Openbaar vervoer van Groningen, het Consumentenplatform Openbaar vervoer van Drenthe, het Locov, reizigersorganisatie ROVER en de Tweede kamer, die hierover unaniem de motie Mastwijk-Van Gent heeft aangenomen.

Op 30 juni heeft u met ons overleg gevoerd over Hoogeveen Intercitystation. Het was het tweede overleg over dit onderwerp met u. In het eerste hadden we afgesproken dat u nog nader met de NS in gesprek zou gaan over alternatieve oplossingen waardoor de situatie in Hoogeveen niet zou verslechteren. Helaas zat bij de uitnodiging geen agenda. Er waren ook geen stukken bijgevoegd. Wij vermoedden dat u met ons het onderhandelingsresultaat wilde delen. Dit bleek inderdaad het geval. Ter vergadering gaf u ons een aantal complexe vervoerkundige aansluitschema's. Bedoeld om te 'bewijzen' dat het NS-plan de enige manier was een 4-treinen-systeem in te voeren in Noord-Nederland. De informatie bleek echter allerminst overtuigend. Sterker nog, de schema's bleken juist onze overtuiging (en berekeningen) te bevestigen dat aansluiting van Hoogeveen op het intercitynetwerk mogelijk is, en zelfs kan leiden tot een beter vervoersmodel.

Het was een stevig gesprek waarbij over en weer (ook) emoties meespeelden. Bij u was er wrevel over onze vasthoudendheid, bij ons de frustratie dat al 3 jaar lang door NS, maar nu bleek ook door de provincie Drenthe elke poging tot een dialoog werd getorpedeerd. Enfin, “zonder wrijving geen glans” hebben wij maar gedacht. De wrijving was er gisteren. Wij roepen u nu op om gezamenlijk aan de poets te gaan. Wij zijn ervan overtuigd dat het mogelijk is om voor méér dan alleen de Groningse en Assense treinreizigers een verbetering te realiseren. Drenthe zou zichzelf tekort doen door in te stemmen met dit NS-plan. Een plan dat sterk technisch/vervoerkundig is ingestoken, maar voorbij gaat aan de dagelijkse realiteit van veel Drentse treinreizigers. Die hebben geen boodschap aan een 'overstapmachine'. Of aan een 'mooie vervoerkundige knoop' in Groningen, waardoor een inwoner van Roodeschool zo'n soepele aansluiting heeft op de trein naar Leeuwarden...

Treinreizigers willen gewoon zoveel mogelijk rechtstreeks, zonder overstap en het liefst zonder in een dienstregelingstabel te kijken naar hun bestemming. Een bestemming die meestal in de regio ligt, maar soms voorbij Zwolle. En wij weten zéker dat geen enkele noorderling, of die nou uit Hoogeveen, Assen of Groningen komt, erop zit te wachten dat hij straks voor bestemmingen (via) Amersfoort en Utrecht ALTIJD moet overstappen in Zwolle, zoals het NS plan óók behelst..!

Reden genoeg deze discussie alsnog nadrukkelijk inhoudelijk te voeren wat ons betreft. Bij een majeure dienstregelingwijziging zoals die maar eens in decennia voorkomt, willen we als Drenten ons toch niet het kaas van het brood laten eten...?! Wij niet, en u..?

Groet'n,

Ben Buskes
Gerard Fidom