De variant wordt genoemd in het Prorailrapport ‘Programma Noord Nederland.’ De organisatie denkt dat met dit plan het beste kan worden voldaan aan zoveel mogelijk wensen van de betrokken overheden. Vooralsnog blijkt het halteren van intercity’s in Hoogeveen een brug te ver. ,,NS wil van geen wijken weten’’, stelt Ben Buskes van GroenLinks. Hij knokt al meer dan drie jaar voor het verkrijgen van de intercitystatus. In de nieuwe dienstregeling raakt Hoogeveen die kwijt.
Maar volgens Buskes schept het rapport van Prorail nieuwe perspectieven en mogelijkheden voor goede en directe treinverbindingen met de Randstad. ,,Geen intercity’s die in Hoogeveen halteren maar wel twee stoptreinen die vanaf Zwolle verder rijden als intercity naar Schiphol en Rotterdam/Den Haag, ‘second best’ wat ons betreft.’’ Om dit nieuwe plan te realiseren heeft GroenLinks haar lobby hervat. Zo is aan Gedeputeerde Staten (GS) van Drenthe gevraagd de Meppel-variant bij de NS te bepleiten. Buskes: ,,Ook vanuit Friesland wordt deze variant als de beste aanbevolen.’’
Buskes vraagt nu het college van Hoogeveen ook bij GS en NS te pleiten voor de Meppel-variant. ,,Dat kan in samenspraak met gemeenten die zich eerder uitgesproken hebben voor een opwaardering van het station Hoogeveen: De Wolden en Coevorden. Wellicht dat Hardenberg, Midden-Drenthe en Meppel zich willen aansluiten. Ook die gemeenten hebben profijt van de Meppel-variant. Onze voorkeur gaat uit naar een gezamenlijk initiatief.’’
Indien de Meppel-variant wordt gerealiseerd accepteert Buskes dat het stoppen van intercity’s in Hoogeveen niet haalbaar is. Daar hebben Assen en Groningen (stad en provincie) echter voordeel bij. Zij krijgen hun intercity’s die Hoogeveen voorbijrijden en stoptreinen die vanaf Zwolle verdergaan als intercity’s. Buskes verzoekt het college derhalve hun steun te vragen voor de Meppel-variant. Dat in ruil voor het opgeven van Hoogeveen als intercitystation. Het college wordt tevens verzocht zich tot de minister van infrastructuur te wenden om ondersteuning.
Buskes heeft zich ook tot het CDA-Kamerlid Haverkamp gewend. De fractie van GroenLinks in de Tweede Kamer wil met hem, net zoals eerder met zijn voorganger Jan Mastwijk, een poging wagen om de Meppel-variant te realiseren.
Reageren? redactie@petonline.nl