GroenLinks spreekt woensdag in de provincie de Statencommissie Omgeving en gedeputeerde Rob Bats toe. Onderwerp: het NS-plan waarin de intercitytrein verdwijnt uit Hoogeveen. Het provinciebestuur heeft dit plan omarmd, maar GroenLinks heeft de cijfers laten analyseren en doorrekenen. Resultaat: als beide intercitytreinen ook in Hoogeveen stoppen, is er het grootste voordeel. Namens de werkgroep Hoogeveen IC-station biedt GroenLinks een zogenoemde Pleitnota aan aan het provinciebestuur.

De werkgroep Hoogeveen IC-station pleit voor 4 treinen per richting per uur tussen Zwolle en Groningen; 2 stoptreinen 2 intercity’s. Maar die moeten dan wel allemaal ook in Hoogeveen stoppen. Volgens de NS kan dat niet. Volgens de werkgroep kan dat prima, en levert het zelfs aan veel méér reizigers voordeel op. Het argument van reizigersverlies door een extra intercitystop wordt weersproken; geen enkele Noorderling zal de trein mijden vanwege een reistijdverschil van amper 2 minuten tussen Groningen en Amsterdam.

In de pleitnota is ook gekeken naar andere aspecten. Bij stops in Hoogeveen hebben maar liefst 90% van alle treinreizigers voordeel van de 4 treinen. In het NS-plan slechts 45 tot 62%. Daarnaast blijkt uit prognoses van de NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat er in 2020 ‘vervoersbreuken’ zijn in Hoogeveen en Meppel. Met andere woorden: dat zijn plaatsen waar juist veel mensen wonen of hun reisbestemming hebben. Dat de NS toch vasthoudt aan het schrappen van Hoogeveen, heeft vooral te maken met de subsidieregels. Die maken het voor de spoorvervoerder aantrekkelijk om minuten of zelfs seconden rijtijd te winnen, want dat levert miljoenen euro’s extra subsidie op.

Tot nu toe hadden de Hoogeveners de unanieme steun van de provinciale Statenfracties. GroenLinks rekent erop dat men die dankzij een overtuigende pleitnota behoudt. Wie de Pleitnota wil hebben kan contact opnemen met Ben Buskes,  bbuskes@hetnet.nl of 0528-352239

informatie: Ben Buskes, voorzitter GroenLinks Hoogeveen 0528-352239