Fractieleider Gerard Fidom is ook beroepsmatigbetrokken bij parkeerkwesties. Hij signaleert dat veel gemeenten belparkeren aanbieden. Tegenwoordig gebeurt dat het meest via SMS of een App op de mobiele telefoon. Alle parkeer-providers bieden zo’n App aan. Fidom: “Er zijn drie grote spelers op de markt die het belparkeren aanbieden. De bekendste zijn Parkline en Yellowbrick. Die berekenen weliswaar extra kosten van 30 tot 50 cent bovenop het parkeertarief van de gemeente, maar omdat exact op de seconde wordt afgerekend en je bovendien niet het risico van een verlopen kaartje hebt, ben je in de praktijk vaak voordeliger uit dan wanneer je een kaartje uit de automaat trekt”. Bovendien blijft de keuze om toch een kaartje uit de automaat te trekken.
Bij een interview met de fractieleider bij RTV Drenthe werd dieper in gegaan op de wijze waarop dit zou werken. Klik hier om dit interview te beluisteren.
GroenLinks is ook verbaasd over het grote aantal boetes, en het deel dat daarvan weer teruggedraaid wordt omdat men tóch een parkeerkaartje kan overleggen. Ook deze ergernissen – en misschien voor een deel ook fraude? - doen zich niet voor bij belparkeren.
In middelgrote steden – zoals Hoogeveen – neemt Belparkeren echt een vlucht. Rond een kwart van alle parkeertransacties gaat via de mobiele telefoon. In Amsterdam is het marktaandeel van belparkeren al tussen de 50 en 70%. Fidom: “Als de gemeente met publiciteit flink inzet op het belparkeren, hoeven er ook minder traditionele parkeerautomatien te zijn. En dat komt goed uit want die zijn duur en een deel schijnt bovendien binnenkort aan vervanging toe te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de Schutstraat, waar vier automaten op niet meer dan 50 parkeerplaatsen staan - heel inefficiënt! Het mes snijdt dus aan twee kanten”. GroenLinks stelt het onderwerp via schriftelijke vragen aan B & W aan de orde. Eventueel komt de partij zelf met een initiatef-raadsvoorstel.
GroenLinks stelt het college van B & W over dit onderwerp de volgende vragen:
-
Is het college op de hoogte van de mogelijkheden van belparkeren? (Inclusief SMS- en Appparkeren), en bent u met ons eens dat deze een aantrekkelijke betaalmogelijkheid voor (een deel van de) centrumbezoekers biedt?
-
Bent u met ons eens dat de huidige dichtheid aan parkeerautomaten op sommige plekken erg inefficiënt is? (In de Schutstraat bijvoorbeeld staan 4 automaten op 50 parkeerplaatsen)
-
Klopt het dat een deel van de huidige parkeerautomaten binnenkort aan vervanging toe is?
-
Bent u met ons eens dat met belparkeren tegemoet wordt gekomen aan de wens tot achteraf, en per minuut betalen?
-
Bent u met ons eens dat belparkeren ook een gunstige invleod kan hebben op het grote aantal naheffingen en het terugdraaien van een aanzienlijk deel daarvan?
-
Overweegt u bel/SMS/App-parkeren in te zetten naast de traditionele parkeerautomaten?
-
Zo ja, welke actie wordt daartoe ondernomen en wanneer kan dat tot introductie van deze moderne parkeervorm leiden?