GroenLinks Hoogeveen stelt het college van Burgemeester en Wethouders vragen over het uitblijven van nieuwe oplaadpalen voor elektrische auto’s. Een aantal inwoners in Hoogeveen heeft de gemeente verzocht om een oplaadpaal te plaatsen, maar onder meer doordat de stichting E-laad - die voorheen de laadpalen plaatste en exploiteerde - is gestopt, dreigt er nu een vacuüm te ontstaan. Omdat elektrisch rijden goed voor het milieu is, wil GroenLinks weten hoe de gemeente hiermee om gaat. In Hoogeveen wordt meer dan 20% van de CO2-uitstoot veroorzaakt door het wegverkeer.

De elektrische auto zit in de lift. Onder meer door gunstige belastingregels rijden er momenteel al circa 35.000 volledig elektrische auto’s en zogenoemde ‘plug-in’- hybrides. En dit aantal groeit nog sterk (zie grafiek). Deze auto’s hebben allemaal een stopcontact nodig om de accu’s op te laden.

In het (recente) verleden plaatste en exploiteerde de stichting E-laad openbare laadpalen. Ook in Hoogeveen staan er een aantal, onder meer bij het gemeentehuis en het ziekenhuis. Maar nu per 1-1-2014 deze stichting hiermee gestopt is, dreigt er een tekort aan laadpunten te ontstaan. Tweederde van de Nederlanders beschikt namelijk niet over een parkeerplaats op eigen erf, en ook het aantal laadpalen op parkeerplaatsen bij ‘bestemmingen’, zoals het centrum, is zeer beperkt.

Een aantal Hoogeveners heeft de gemeente verzocht een laadpaal te plaatsen, momenteel met een negatief antwoord als gevolg. GroenLInks wil weten of, en zo ja hoe de gemeente het elektrische rijden in de (nabije) toekomst gaat faciliteren.