Het college van burgemeester en wethouders  van Hoogeveen (CDA, CU en Gemeentebelangen)  wil alles doen om de negatieve gevolgen van het veranderen van het klimaat tot een minimum te beperken. “Trumpiaans ontkennen heeft geen zin: het klimaat verandert” aldus onze stadsbestuurders in de media.
Klinkt goed, maar wie naar de praktijk kijkt ziet dat het loze woorden zijn.

Klinkt goed maar wie naar de praktijk kijkt ziet dat het huidige college er in de praktijk weinig aan gelegen is. Zo koos het college voor een verlichtingsplan dat maar beperkt klimaatvriendelijk is.   Het door GroenLinks voorgestelde plan werd te duur bevonden. Dat vonden de andere partijen overigens ook. Een voorstel van GroenLinks om dan tenminste vaart te maken met het verminderen van de verlichting  werd ook niet omarmd. Na jaren van praten is er nu nog alleen een proef in wijk de Weide en komt er pas in 2020 een tweede wijk aan de beurt. Ook koopt Hoogeveen elektriciteit  bij een niet duurzame energieleverancier aldus diverse milieuorganisaties en zijn de gemeentelijke gebouwen niet klimaatvriendelijk. De meeste gebouwen hebben het slechte label D of E. In de hal van het gemeentehuis hangt een dergelijk energielabel.
Het huidige college wil geen tegeltaks (belasting) , dat ziet het huidige college als dwang. Ze kiezen voor bewustwording. Ook dat klinkt goed maar sinds jaar en dag  levert dat niet voldoende op.  Kijken we bijvoorbeeld naar de afvalinzameling dan lopen we wat betreft de duurzame doelstellingen jaren achter bij wat landelijk is afgesproken. We produceren met elkaar nog steeds teveel (rest)afval. En dat kan anders blijkt uit minder vrijblijvende maatregelen die andere gemeenten genomen hebben.

Zo ook met de gemeentelijke klimaat neutraal doelstellingen, de gemeente als organisatie in 2025 klimaat neutraal (was tot nu toe 2020!) en de gehele gemeente in 2040. Uit de gemeentelijke klimaat monitor bleek dat we ook die afspraak niet gaan realiseren. Oorzaak, geen prioriteit en vrijblijvende politiek van mooie woorden. Zo is  het aandeel  verbruikte hernieuwbare (groene) energie in Hoogeveen slechts  2%  van het totaal ! Nederland bungelt  met 4% onderaan de Europese lijst en Hoogeveen scoort binnen Nederland met een nog slechter resultaat.  Wat GroenLinks betreft neemt ook Hoogeveen afscheid van vrijblijvende politiek en neemt het stadsbestuur haar verantwoordelijkheid. Met maatregelen die niet alleen de gevolgen van klimaatveranderingen betreffen  maar met maatregelen  die vooral de oorzaken van klimaatverandering wegnemen.  Een lijst met maatregelen  ontvingen alle partijen reeds eerder  en staan ook op de website van GroenLinks. Een tegeltaks staat er overigens niet bij. Ben Buskes
Duo raadslid GroenLinks Hoogeveen