Een volledig intercitystation in Hoogeveen lijkt (nog) een brug te ver. Er komen wel 4 treinen per uur, maar 2 daarvan rijden Hoogeveen voorbij. De 2 treinen die wél stoppen worden - als het aan de spoorbedrijven ligt - straks in Meppel aan de Intercity uit Leeuwarden gekoppeld. Die gecombineerde treinen rijden dan via Zwolle rechtstreeks door naar bestemmingen in de Randstad, onder andere naar Schiphol.
Deze zogenoemde 'Meppel-variant' was 3 jaar lang onbespreekbaar, maar blijkt nu toch de beste te zijn. Groot voordeel is dat die voor álle reizigers langs de lijn naar Groningen de rechtstreekse verbinding oplevert, dus ook voor instappers in Beilen en Meppel. Vanuit Hoogeveen wordt de provinciale en landelijke politiek (Tweede kamer) nu opgeroepen de Meppel-variant te omarmen. Provinciale staten van Drenthe heeft zich per motie hiervoor al in een eerder stadium uitgesproken.
informatie:
Gerard Fidom
fractievoorzitter GroenLinks Hoogeveen
06-21 524 732