Hoogeveen - De 'strijd' voor de intercitystatus van Hoogeveen lijkt in een beslissende fase te zijn belandt. Er is een akkoord op een door ProRail bedachte variant, alleen moet nog wel even de NS akkoord gaan. De Noordelijke provincies zijn voor een rechtstreekse treinverbinding van Meppel, Hoogeveen, Midden Drenthe en Haren met de Randstad.
...Ben Buskes (GroenLinks): "Alleen NS moet nog akkoord gaan" ...
In antwoord op schriftelijke vragen van GroenLinks Drenthe antwoord Gedeputeerde Staten van Drenthe dat met een “slimme” oplossing ook Meppel, Hoogeveen, Midden Drenthe en Haren hun directe verbinding met de Randstad kunnen behouden en zelfs kunnen uitbreiden van één naar twee treinen. Dit kan omdat ProRail de “Meppel variant” heeft bedacht. In de Meppel variant worden de stoptreinen uit Groningen gecombineerd met de intercity's uit Leeuwarden die dan als intercity's verder rijden naar de Randstad (Den Haag, Rotterdam en Schiphol). In SNN verband hebben de Noordelijke provincies minister van Infrastructuur en milieu mevrouw Schultz gevraagd het “programma van eisen” voor de nieuwe concessie van het hoofdrailnet hiervoor aan te passen.
“Na drie jaar lobby staan de neuzen van de betrokken gemeenten, provincies en consumentenorganisaties dezelfde kant op” aldus Ben Buskes van GroenLinks Hoogeveen. Alleen NS moet nog akkoord gaan. Om dat te bereiken zal GroenLinks Hoogeveen de samenwerkende partijen voorstellen opnieuw de hulp in te roepen van de Tweede Kamer en de minister.