Discussie over Diftar.

Wethouder Gert Vos wil dit jaar met de gemeenteraad spreken over Diftar, een afvalinzamelingssysteem waarbij je betaalt voor de hoeveelheid afval dat je in zak of container aan de straat zet. Produceer je meer afval dan betaal je meer, produceer je minder dan betaal je minder. In het verleden is er vaker over afvalinzameling en o.a. Diftar gesproken, ook met de inwoners. De laatste keer was dat ongeveer zes jaar geleden. Nu is dat blijkbaar niet meer nodig. Jammer want dat kan het draagvlak voor welk inzamelingssysteem dan ook vergroten.

De heer Martens schreef er een ingezonden brief over waarin hij geen voorstander van Diftar blijkt.  Hij verwijst hierbij naar bijeenkomsten waar het Diftar systeem zou zijn afgeschoten.  Ik herinner me die bijeenkomsten en hoorde er dat Diftar als alternatief veelvuldig genoemd werd.  En uit de schriftelijke inspraakreacties bleek Diftar ook een alternatief, het werd zelfs het meeste genoemd.

Verder schrijft de heer Martens dat het Diftarsysteem niet waterdicht is en dat men afval in de natuur dumpt of in de container van anderen doet.  Ik denk dat geen enkel systeem waterdicht is en dat de problemen (vaak ook tijdelijk) gering en oplosbaar zijn en niet opwegen tegen de voordelen voor het milieu en de portemonnee van inwoners en gemeente.

Waarvoor ik wil pleiten is een discussie met open vizier. De gemeenteraad kan kijken, luisteren en praten in de Diftargemeenten Hardenberg, Borger-Odoorn en Tynaarlo en ook reeds bestaand onderzoek raadplegen en daarna een keuze maken. En dat kan ook een proef zijn, dan kunnen we er ook weer mee stoppen. Als een bezoek gezien het corona virus niet mogelijk is dan een andere vorm van uitwisselen van informatie en dialoog organiseren. En vergeet niet de inwoners hierbij te betrekken.

Ben Buskes

Eerder duo raadslid voor GroenLinks Hoogeveen.

0528-352239 of 0642574309

Voetnoot:

GroenLinks is een ledenpartij waarin veel verschillende meningen leven. Om de discussie levendig te houden bieden we graag een podium aan mensen met een creatieve-, kritische- en/of vernieuwende blik. Bijdragen anders dan van het bestuur zijn op persoonlijke titel en vertolken de mening of visie van de schrijver.